Există o serie de atribute speciale atunci când vine vorba de modelele diorame trenulete electrice. Indiferent dacă trenurile sunt surprinse în mișcare sau static, pasionații de trenuri pot fi de acord că o dioramă bine realizata surprinde o mică bucată de realitate, reprezentând o construcție tehnică în miniatură.
Dar cum oferi un sens și cum reproduci fidel dimensiunea și tiparul trenurilor disponibile pe piață? Parcurgând informațiile următoare veți putea asimila mai ușor ceea ce reprezintă procesul de modelare a dioramelor și modul cum sunt realizate acestea.
Când sunteți în căutarea unei machete de trenuleț, veți descoperi în curând că există o mulțime de opțiuni diferite din care să alegeți din punct de vedere al mărimii. Când au fost create pentru prima dată modelele de tren, nu existau dimensiuni standard sau un sistem de dimensionare care le permitea o reproducere corectă și fidelă a modelelor reale.
Acest lucru a dus la crearea unor trenuri care nu corespundeau întru tocmai nevoilor de proiect, de exemplu la trenuri care nu se potriveau pe șine de mișcare. Producătorii și-au dat seama că acest lucru este un adevărat impediment în realizarea unor modele calitative și similare cu realitatea, astfel că au creat un nou sistem de dimensionare și au introdus mărimile scalare pe care le regăsim la diferite obiecte produse în miniatură, așa cum sunt enumerate mai jos:
Astfel, dimensiunile scalare de reprezentare a obiectelor în miniatură, respectiv a machetelor, sunt împărțite în următoarele clase și tipuri de scări:
- Scara Z – 1: 1220
- Scara N – 1: 160
- Scara HO – 1:87
- Scara S – 1:64
- Scara O – 1:48
- Scara G – 1:24 la 1:32
Care sunt principalele diferențe între dimensiunile scalare?
În afară de dimensiunile variate, există și alte câteva aspecte definitorii pentru fiecare tip de mărime scalară, care vă pot ajuta să decideți care este cel mai potrivit pentru proiectul dumneavoastră.
De exemplu, scara Z a fost lansată pentru prima dată în 1972 de Marklin și deși oferă o aplicabilitate foarte redusă, cu un potențial mai redus de detaliu, calitatea lor, design-urile exacte și mecanismele de precizie pot transforma reprezentările la această scală în obiecte unice de colecție.
Scara N se referă la ecartamentul sau distanța de 9 mm al șinelor de cale ferată. Datorită gamei foarte vaste de opțiuni în ceea ce privește aplicabilitatea modelului, trenul modelat după scala N este ideal pentru construirea unui proiect mai amplu, fără a ocupa mult spațiu și pentru a fi pe deplin fiabil și să reproducă detaliile dorite.
Scara HO reprezintă jumătate din scala O. Această dimensiune are cea mai largă gamă de aplicabilitate și combină mai multe detalii și mai multe disponibilități pentru a vă oferi o experiență de modelare mult mai amplă și versatilă.
Scala S a fost popularizată de American Flyer Trains, această dimensiune scalară devenind de un interes major datorită sistemului realist de cale ferată cu două șine. În timp ce American Flyers domină opțiunile disponibile, alți producători oferă acum opțiuni mai moderne de trenuri și variate plecând de la principiile acestei scări.
Scara O a devenit una dintre cele mai populare modele de scări bidimensionale de trenuri după Primul Război Mondial. Acestea rulează pe un sistem cu trei șine, care vă oferă posibilități de amenajare și reproducere a șinelor cu detalii mult mai complexe.
Scara G – Acoperă o sferă de aplicații mai mari și mai robuste, aceste trenuri fiind excelente pentru a le utiliza în cadrul unor expoziții pentru a a atrage atenția și a fi admirate de către potențialele persoane interesate în scopul unor tranzacții. De asemenea, ele pot fi folosite și în scopuri comerciale sau tehnologice (de reproducere la nivel macro, de restaurare a unor stații de tren, proiecte de vânzare-cumpărare etc.) datorită elementelor cu aspect extrem de real, precum plantele sau corpurile de apă, scările etc. pentru a contribui la scoaterea în evidență a aspectului estetic.
Astfel, modelarea la scara sau scala (ambele denumiri fiind acceptate) potrivită contribuie la definirea cât mai optimă a aspectului trenurilor electrice și poate ajuta inclusiv la reproducerea acestora în realitate, în vederea realizării unor noi prototipuri de trenuri electrice mai performante.